انتخاب منبع تغذیه بازدهی بالا، سرمایه گذاری سودآور

هزینه های حانبی منبع تغذیه

برای انتخاب منبع تغذیه مناسب، قیمت وهزینه‌ها در کنار الزامات فنی نقش اصلی را ایفا می‌کنند. بیشتر افراد بر روی قیمت خرید اولیه تمرکز دارند، در حالی که سایر هزینه‌های احتمالی که ممکن است در طول زمان استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ متحمل شوند را در نظر گرفته نمی گیرند. در این نوشته سعی داریم، با نگاهی دقیق به تمام هزینه‌های موجود، نشان دهیم که چرا تصمیم برای خرید یک منبع تغذیه با کیفیت بالا یک سرمایه‌گذاری سودآور برای شرکت شما است.

در ویدیوی فوق درباره بازدهی منبع تغذیه به عنوان یکی از ویژگی های مهم منبع تغذیه ریلی شرکت زیتون الکترونیک توضیح داده شده است.

چگونه منبع تغذیه مناسب را پیدا کنم؟

 فرض کنیم که باید یک منبع تغذیه 24 ولت 2.5 آمپر برای یک پروژه جدید انتخاب کنید و انتخاب بین EDR-60-24 برند MP از شرکت زیتون الکترونیک و منبع تغذیه از یک سازنده دیگر است. شما قبلاً می‌دانید که از نظر فنی هر دو محصول برای کار شما مناسب هستند و نیاز شما را رفع می کنند.

شما به داده‌های دستگاه در دو جدول زیر دسترسی دارید. جدول 1 نشان می دهد که هر دو منبع تغذیه توان یکسانی را تولید می کنند. راندمان EDR-60-24 با برند max power از شرکت زیتون الکترونیک به اندازه 3 درصد بیشتر است که منجر به اتلاف انرژی 1.9 وات کمتری می‌شود.

  پاور EDR-60-24 منبع تغذیه سازنده A تفاوت
توان 60 وات 60 وات
بازدهی 91 درصد 88 درصد 3+ درصد
اتلاف انرژی 5.5 وات 7.4 وات 1.9- وات

تعداد مورد نیاز و میزان کارکرد کلی 

تعداد منبع تغذیه مورد نیاز 100 عدد
مقدار ساعت کاری در روز 21 ساعت
تعداد روز در سال 300 روز
مجموع 10 سال

شما به عنوان مسئول خرید پروژه نگاهی دقیق به داده ها و به ویژه تفاوت های بین دو دستگاه بیندازید. بر اساس داده‌های موجود، بلافاصله متوجه تلفات برق می‌شوید که با می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه های احتمالی یا هزینه‌های اضافی قبض برق شود. شما لازم است این داده ها را دقیق تر بررسی می کنید.

محاسبه میزان هزینه های صرفه جویی شده برای انتخاب منبع تغذیه

صرفه جویی انرژی

هدف شما این است که تا آنجا که ممکن است از ضرر و زیان جلوگیری کنید و سود بیشتری کسب کنید. با استفاده ازl تلفات برق و داده های جدول فوق، در صورت انتخاب منابع تغذیه کارآمدتر، صرفه جویی انرژی بالقوه را در طول یک سال کار محاسبه می کنیم:

به نظر می رسد که 100 منبع تغذیه مورد نیاز شما می توانند 1197 کیلووات ساعت در سال صرفه جویی بیشتری داشته باشند اگر میزان بازدهی  آنها به جای 88 درصد 91 درصد باشد. تعرفه برق طبق اعلام وزارت نیرو در سال 1401 برای مصارف تولید (صنعت و معدن) به صورت زیر بوده است:

تعرفه-برق-مصارف-تولیدی-و-صنعتی-سال-1401 وزارت نیرو

با در نظر گرفتن جدول فوق (ردیف وسط کد تعرفه 4 – الف گزینه 2) بهای انرژی و قدرت صرفه جویی شده اینگونه بدست می آید:

بهای انرژی

بهای قدرت

مجموع کل هزینه صرفه جویی شده در سال

اگر این هزینه را طی ده سال محاسبه کنیم )بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت تعرفه برق( مبلغ صرفه جویی شده در هزینه ها با استفاده از منبع تغذیه با بازدهی بالاتر می شود:

به عبارتی با یک حساب سرانگشتی منبع تغذیه با بازدهی بالا به میزان 346,292,100 ریال سبب صرفه جویی در هزینه برق مصرفی می شود. ولی در عمل میزان صرفه جویی بسیار بیشتر از مبلغ فوق است.

دیگر هزینه های صرفه جویی شده

علاوه بر هزینه برق مصرفی، هزینه های دیگری (هزینه اولیه و هزینه جاری) نیز وجود دارد که سبب کاهش و صرفه جویی در آنها می شود که باید به میلغ فوق افزود. برخی از این هزینه ها عبارتند از:

  • منبع تغذیه با بازدهی بالا گرمای کمتری دارد. در نتیجه نیاز به خرید فن برای تابلو کاهش می یابد.
  • منبع تغذیه با راندمان بالاتر چون گرمای کمتری دارد نیاز به فن ندارد. داشتن فن و یا هر قطعه مکانیکی دیگری احتمال خرابی را بالاتر می رود. در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری پایین تر می آید. (در نظر بگیرید خرابی یک منبع تغذیه چه هزینه و ضررهایی را می تواند به سبب توقف فرایند کاری به بار بیاورد)

خرید منبع تغذیه: یک تصمیم سرمایه گذاری؟

شما از نتایج بسیار شگفت زده شده اید و متوجه می شوید که منبع تغذیه با بازدهی بالاتر چقدر می تواند به نفع ما باشد و در هزینه های جانبی دیگر صرفه جویی کند.

البته در نظر داشته باشید یکی از ویژگی های مهم منبع تغذیه سوئیچینگ بازدهی بالاتر نسبت به منبع تغذیه های خطی است. برای مطالعه بیشتر مقاله «علت بالا بودن بازدهی منابع تغذیه سوئیچینگ نسبت به خطی چیست؟» را مطالعه کنید. همچنین معمولا منبع تغذیه های ریلی سوئیچینگ نسبت به منبع تغذیه های کف خواب (آدابتوری، فلزی، لانه زنبوری) بازدهی بسیار بیشتری دارند. برای مقایسه بین منبع تغذیه ریلی و کف این مقاله را بررسی کنید.

منابع تغذیه با بازدهی بالا باعث حفظ محیط زیست

بدیهی است که در کنار ملاحظات مالی، منابع تغذیه کارآمد نیز به افزایش سلامت محیط زیست کمک می کند. در مثال ما، علاوه بر سود مالی در طول دوره عملیاتی 10 ساله، کاهش انتشار CO2 حدود 4.38 تن (1197 کیلووات ساعت در سال *  10 سال  *  0.366 کیلوگرم CO2/kWh) وجود دارد. مقدار زیادی است نه!

این مطلب نشان می دهد که چگونه منابع تغذیه با راندمان بالا می‌توانند با کاهش اتلاف انرژی و در نتیجه کاهش انتشار CO2، سهم ارزشمندی در تولید صنعتی سازگارتر با محیط زیست داشته باشند.

برای مقایسه بازدهی انواع منبع تغذیه ریلی می توانید «راهنمای انتخاب و خرید منبع تغذیه ریلی » با دقت بررسی کنید.

نتیجه گیری

این مثال ساده نشان داد که بازدهی چقدر می تواند در هزینه ها تاثیر داشته باشد. حتی تفاوت در حد یک یا دو درصد سبب کاهش یا افزایش هزینه های جاری در بلند مدت می شود. همچینین بررسی شد بازدهی بالاتر منبع تغذیه تا اثراتی در حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن دارد.

با در نظر گرفتن مقدار بازدهی منبع تغذیه در کنار دیگر مشخصات می توان انتخاب بهتری برای منبع تغذیه ریلی سوئیچینگ داشت. امیداویم که این مقاله توانسته باشد دیدبیشتری نسبت به منبع تغذیه داشته باشید و شما را در خرید منبع تغذیه ریلی یاری کرده باشد.

لطفا نظرات خودتون را در پایین همین نوشته با ما به اشتراک بگذارید.

اگه این نوشته رو مفید دیدید برای دوستانتون ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

به زیتون الکترونیک خوش آمدید. رد کردن

خروج از نسخه موبایل