در هنگام خرید منبع تغذیه باید به چه استانداردهایی توجه داشت ؟

folder_openمقالات, منابع تغذیه, منبع تغذیه سوئیچینگ

استانداردهای  مهم در  منابع تغذیه

پارامتر ها و استاندارد های مهمی در خرید هر منبع تغذیه وجود دارد که هنگام خرید باید به آنها دقت نمود تا از خرید مناسبی بهره مند شوید .

1 . Short circuit protection  : محافظت در برابر اتصال کوتاه خارجی

در صورت اتصال کوتاه سیم‌های خروجی، منبع تغذیه سوئیچینگ شرکت زیتون الکترونیک  به طور خودکار خاموش و پس از رفع مشکل به طور خودکار مجددا روشن می‌شود اتصال کوتاه سیم‌های ورودی هیچ گاه  مساله‌ای برای دستگاه به وجود نمی‌آورد.

2 . Over Current , OverLoad Protection : حفاظت در برابر اضافه جریان و اضافه بار :

بسیاری از منابع تغذیه دارای انواع مختلف محدود کننده های جریان هستند. بنابراین اگر جریان بار از سطح مجاز بالاتر رود ، در نتیجه ولتاژ خروجی کاهش یافته و طبق قانون اهم جریان در سطح مجاز و قابل اطمینانی محدود می شود و خروجی تا رفع اثر در حالت قطع می ماند

3 . Delay Operation – Soft Start عملکرد حالت راه اندازی نرم :

با استفاده از قابلیت راه اندازی نرم می توان فشارها و ضربه ها ی جریان در هنگام راه اندازی را  کاهش داد. مدار با کمترین جریان شروع به کار میکند تا ولتاژ خروجی مدار به حد مجاز برسد و از فراجهش  جریان جلوگیری کند و در نتیجهه عمر منبع تغذیه و تجهیزات مرتبط در تابلو برق کاهش نگردد .

4 . (Auto Recovery  Brown-Out Detection (UVLO :

دارا بودن قابلیت قطع در صورت کافی نبودن ولتاژ ورودی ، یعنی در ولتاژ ورودی کمتر از مقدار مشخص خروجی های کنترلر غیرفعال میگردند.این قابلیت از افزایش بی رویه جریان در ورودی منبع تغذیه جلوگیری کرده و باعث ثبات و افزایش عمر دستگاه می شود.

5 . Over-Votage Protection :

از مهمترین حفاظت ها ، محافظت منبع تغذیه در مورد اضافه ولتاژ است. ساده ترین نوع کنترل ولتاژ در چنین مواقعی خاموش شدن پاور سوئیچینگ به صورت اتوماتیک است. در صورتی که سنسور قرار داده شده در خروجی احساس کند که ولتاژ از حد مجاز بالاتر رفته است (معمولا 33 درصد ولتاژ خروجی)  بلافاصله دستگاه خاموش شده یا خروجی اتصال کوتاه می شود.

این حفاظت باعث مراقبت بیشتر از دستگاه های متصل شده به آن می شود.

6 . Low StartUp Current : جریان راه انداز پایین

به منظور بهینه سازی و افزایش عمر قطعات جلوگیری از فراجهش و ایجاد نقاط داغ موضعی در قطعات به طور بهینه جریان را کم کم به میزان مورد نظر اضافه می کنند.

7 . EMI  یا تداخل فرکانسی

تداخل فرکانسی و ایجاد مزاحمت در دستگاه های مجاور یکی دیگر از پارامتر هایی است که می بایست در منبع تغذیه لحاظ شود. منبع تغذیه نباید باعث اختلال در شبکه برقی و دستگاه های مجاور به خود شود.

8 . Efficency : راندمان

هر چقدر راندمان منبع بیشتر باشد توان تلف شده کمتر خواهد بود وسیستم با مصرف بهینه تر و دمای کمتر عمل خواهد کرد.

9 . Isolation 

در بسیاری از کاربردها ایزولاسیون الکتریکی بین ورودی ها و خروجی های مدارات مورد نیاز است. این کار باعث می شود کاربر به راحتی و امنیت از دستگاه استفاده نماید. معمولا ایزولاسیون با استفاده از یک ترانس قسمت اولیه که متصل به برق شهری است را از ثانویه که ولتاژ خروجی به آن متصل است به طور امن جدا می کند.

 

 

این مطالب را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed